عمل جراحی پولیپ بینی

به توده ی خاکستری و یا بی رنگی که به طور معمول از مخاط سینوس ها و گاها از خود بینی منشا می گیرد ، پولیپ بینی گفته می شود که برای رفع آن به جراحی پولیپ بینی نیاز است .

علل پولیپ بینی

معمولا پولیپ بینی بر اثر آلرژی بینی به وجود می آید که ممکن است با حساسیت هایی مانند آسم و یا حساسیت های پوستی همراه باشد .

به علت حساسیت ، مخاط بینی متورم می شود و به شکل یک نسج اضافی در می آید که داخل بینی و سینوس ها را پر می کند و به تدریج مقدار آن افزایش پیدا می کند .

اگر آلرژی بینی سر وقت درمان شود از به وجود آمدن پولیپ جلوگیری می شود و یا پیدایش آن به تعویق می افتد .

جراحی پولیپ بینی

راه های تشخیص پولیپ بینی

با معاینه ی بالینی ، پولیپ بینی را به راحتی می توان تشخیص داد .

در موارد زیادی افراد مراجعه می کنند و اظهار می کنند که دچار پولیپ بینی می باشند در صورتی که پس از معاینه ی بالینی آن ها مشخص می شود اثری از پولیپ بینی وجود ندارد و فقط شاخک های تحتانی بینی متورم شده است و موجب ایجاد انسداد تنفسی در آن ها شده است .

درمان پولیپ بینی

اگر اندازه ی پولیپ به حدی برسد که باعث انسداد بینی شود به منظور برداشتن آن به عمل جراحی پولیپ بینی نیاز پیدا می شود و از آن جایی که معمولا منشا پولیپ از داخل سینوس ها است در صورتی که تنها پولیپ بینی خارج شود احتمال عود آن بیشتر از زمانی می باشد که علاوه بر خارج کردن پولیپ ، به وسیله ی آندوسکوپ داخل سینوس ها نیز از وجود پولیپ تخلیه شوند .

عمل جراحی پولیپ بینی را هم می توان با استفاده از نیمه بیهوشی و هم تحت بیهوشی کامل انجام داد مدت زمان انجام عمل حدودا 1 ساعت و 30 دقیقه میباشد و بیمار در همان روز نیز ترخیص می شود .

جراحی پولیپ بینی

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی

  • پس از انجام جراحی پولیپ بینی تا 10 روز بیمار باید آنتی بیوتیک مصرف کند و برای به تعویق انداختن عود پولیپ نیز استفاده از دارو های ضد آلرژی ضروری است.
  • امکان خونریزی خفیف پس از عمل پولیپ بینی وجود دارد و خونریزی خفیف تا 10 روز طبیعی است، در صورتی که خونریزی بینی شدید باشد باید به جراح بینی تان مراجعه کنید.
  • در روزهای اولیه احساس کسالت و خستگی طبیعی است به همین دلیل به تدریج شروع به فعالیت کنید.
  • حتماً بینی را شستشو دهید تا ترشحات و مواد زائد بینی تخلیه شود.
  • برای کاهش درد ، جراح بینی داروهایی را تجویز می کند که استفاده از آن ها برای تسکین درد مناسب است.
  • تا دو هفته مجاز به سفرهای هوایی نیستید.
  • پس از گذشت دو الی سه هفته می توانید فعالیت های جسمانی خود را شروع کنید، دقت داشته باشید که به یکباره فعالیت های بسیار سنگین انجام ندهید.
  • حتماً با دهان باز عطسه کنید، هرچند که بهتر است عطسه ، خمیازه و خنده خود را کنترل کنید.
  • برای شروع فعالیت های ورزشی حتماً با جراح بینی صحبت کنید .
  • حداقل تا یک ماه از شناکردن و قرار گرفتن در محیط های حاوی کلر خودداری کنید.

دوران نقاهت در افراد با توجه به بزرگ یا کوچک بودن پولیپ بینی متفاوت می باشد ، به همین دلیل در ارتباط با نکات مراقبتی در طی دوران نقاهت با جراح بینی خود نیز صحبت کنید.

بیماران برای بررسی وضعیت بهبود پولیپ بینی نیاز دارند تا پایان دوره نقاهت هر 2 الی 3 هفته یک بار مورد معاینه قرار گیرند.

در برخی از بیماران امکان عود مجدد پولیپ بینی وجود دارد و جراح بینی توصیه می کند هر 3 الی 4 سال یک بار برای معاینه وضعیت بینی به مطب مراجعه نمایند.