انجام جراحی ثانویه بینی در واقع یک جراحی ترمیمی می باشد که پس از انجام اولین و یا چندمین جراحی بینی در صورتی که نتایج به دست آمده مورد پسند و ایده آل نباشد صورت می گیرد و بینی به جراحی ترمیمی نیاز پیدا می کند .

جراحی ثانویه بینی

جراحی ثانویه بینی چگونه عملی می باشد ؟

این جراحی به منظور بهبود پیدا کردن ظاهر و عملکرد بهتر بینی ای که در گذشته عمل جراحی بینی بر روی آن صورت گرفته است انجام می شود . بیشتر افراد به دلیل عدم رضایت از ویژگی های ظاهری و یا مشکلات تنفسی که طی عمل قبلی به وجود آمده اقدام به انجام این جراحی  می کنند . این عمل نسبت به عمل بینی اول و یا عمل های قبلی دارای پیچیدگی بیشتری است و دشوار می باشد لذا برای انجام آن حتما باید به یک پزشک ماهر و متخصص مراجعه نمود .

کاندیدای مناسب برای جراحی ثانویه بینی

بیمارانی برای انجام این جراحی مناسب اند که از نتیجه ی عمل و یا عمل هایی که قبلا انجام داده اند ناراضی اند . در ضمن زمان مناسب برای انجام این عمل حداقل یک سال پس از عمل جراحی اولیه می باشد .

 

 

دلایل لزوم انجام جراحی ثانویه بینی

  • سر بینی غیر طبیعی و نامناسب باشد .
  • در صورتی که فاصله ی سوراخ های بینی زیاد باشد .
  • اندازه ی بینی مناسب نباشد .
  • بیمار از عمل اولیه خود رضایت نداشته باشد .
  • مشکلات تنفسی و خشکی بینی برای بیمار به وجود آمده باشد .
  • تیغه ی بینی دچار انحراف و کجی شده باشد .

توصیه هایی در رابطه با عمل جراحی ثانویه بینی

  • این عمل با عمل های اولیه متفاوت است و انجام آن به توانایی و تخصص بالا برای شناخت پیچیدگی های بینی و اختلالات به وجود آمده نیاز دارد .
  • در صورتی جراحی اصلاحی برای تجدید ساختار بینی لازم می شود که برای بینی مشکلات جدی رخ داده باشد .
  • به منظور کسب نتایج ایده آل و افزایش رضایتمندی باید به دنبال یک جراح متخصص در این زمینه بود و همچنین بیمار نیز باید انتظارات واقع بینانه داشته باشد .
  • ممکن است برای برخی بیماران خطرات ناشی از جراحی ثانویه از مزایای آن بیشتر باشد لذا این افراد باید از انجام این پروسه خودداری کنند .

جراحی ثانویه بینی

جراح بینی خوب برای جراحی ترمیمی بینی

جراح بینی ای که برای این عمل انتخاب می کند باید مهارت بالایی داشته باشد و بتواند مشکل بینی را به خوبی برطرف کند. نحوه انجام جراحی بستگی به جراح دارد . برخی اوقات مشکل بینی با یک روتوش ساده در مطب برطرف می شود و نیازی به انجام تغییرات در اتاق عمل نیست ولی گاهی مشکل بینی جراحی شده به گونه ای است که بیمار باید به طور مجدد جراحی شود . افرادی که اقدام به جراحی ترمیمی بینی می کنند از نتیجه جراحی قبلی خود راضی نبوده اند و اکثریت بیماران به دلیل نپسندین فرم بینی اقدام به جراحی مجدد بینی می کنند بنابراین جراح باید بتواند به خوبی بینی را فرم دهد .

درباره جراحی ثانویه بینی بیشتر بخوانید:

این پروسه یک روند جراحی است که با هدف درمان نتایج نامطلوب یا مشکلات ناشی از رینوپلاستی اولیه انجام می شود. در بیشتر موارد، هدف درمان بدشکلی های بر جای مانده از روند قبلی از طریق بازسازی پل یا نوک بینی است که معمولاً شامل پیوند غضروف از سپتوم بینی یا گوش می باشد. جراحی ترمیم دماغ در مقایسه با جراحی اولیه، خصوصاً به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن بهبود اسکارهای ثانویه پیچیده تر می باشد. در جلسه مشاوره  ، جراح شما، درباره خطرات و نوع نتایجی که به شکلی منطقی قابل دستیابی می باشند با شما گفتگو می کند. همچنین جراح به شما توصیه می کند تا قبل از قرار گرفتن تحت جراحی ترمیمی به بینی خود زمان بدهید تا بعد از جراحی اولیه به بهبود کافی دست پیدا کند.

جراحی ثانویه بینی

چه اتفاقی در طول جراحی ثانویه بینی می افتد؟

جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. تکمیل آن حدوداً به 90 دقیقه تا 3 ساعت زمان نیاز دارد. این جراحی از طریق دستاورد جراحی باز انجام می شود تا جراح بتواند دسترسی بهتری به بافت بینی و بازسازی آن داشته باشد. بعد از ایجاد یک برش ریز در ستون بین سوراخ های بینی، برش های مضاعفی در پایه سوراخ های بینی ایجاد می شود و پوست از غضروف و استخوان جدا می شود. سپس جراح، بینی را دوباره شکل می دهد. این شامل برش و تغییر موقعیت استخوان یا برداشتن استخوان و غضروف می باشد. در بیشتر مواقع اضافه کردن غضروف برای پشتیبانی از بینی جدید شما الزامی می باشد. وقتی روند آن تکمیل شد، نوک بینی با دقت تنظیم شده و با بخیه های ریز در محل خود ثابت می شود. به محض از بین رفتن تاثیر داروی بیهوشی می توانید به منزل بازگردید.

ریکاوری جراحی ترمیمی بینی

  • ریکاوری این عمل  شبیه به رینوپلاستی اولیه می باشد، ولی فرایند بهبود در این روند به خصوص در صورت اجرای آن تحت روند باز طولانی تر خواهد بود.
  • زمان بهبود مورد نیاز برای این پروسه طولانی تر است، چون بافت اسکار حاصل از جراحی اولیه ، فروکش کردن تورم جراحی را کند می نماید. اگر تغییرات مورد نیاز جزئی باشند، تورم با سرعت بیشتری فروکش می کند، ولی در صورت جامع بودن روند، پیش بینی می شود که زمان بهبود طولانی تر باشد.
  • در ابتدا برای تنظیم دقیق ساختارهای بینی، بر روی آن اسپلینت قرار داده شده و پانسمان می شود. در طول هفته اول بعد از جراحی باید پانسمان بر روی بینی باقی بماند.
  • بیشتر بیماران 7 تا 10 روز بعد از جراحی، می توانند به محل کار خود بازگردند.
  • تورم به مدت چندین ماه ماندگار خواهد بود. ولی این تورم نباید شما را از انجام امور روزمره تان بازدارد. برای شما جلسات فالوآپ هماهنگ می شود. در این جلسات پزشک می تواند پیشرفت بهبود را در شما ارزیابی کند.

 

 

چقدر طول می کشد تا بتوانم نتایج جراحی ثانویه بینی را ببینم؟

  • حداقل 1 تا 3 سال طول می کشد تا بافت های بینی شما در محل مناسب خود استقرار یافته و نتایج نهایی به طور کامل نمایان شود.
  • در طول یک دوره 3 تا 4 ماهه، بخش عمده ای از تورم در یک سوم بالایی بینی فروکش می کند، بنابراین می توانید در این زمان، ایده منطقی خوبی از شکل و اندازه بینی جدید خود داشته باشید
  • پس از 6 ماه، 90 درصد تورم فروکش می کند.
  • وقتی بینی شما به طور کامل بهبود پیدا کرد، صرف نظر از نتایجی که به طور طبیعی در اثر بالا رفتن سن پدیدار می شود، نتایج درمان بطور دائمی خواهند بود:

چرا برای انجام رینوپلاستی ترمیمی یا همان جراحی ثانویه بینی باید یک سال منتظر ماند؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد از پزشک خود در رابطه با جراحی های بینی به خصوص جراحی ثانویه می پرسند این است که به چه دلیل باید برای اینکه مجدداً عمل جراحی انجام دهند باید یک سال صبر کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جراحی زیبایی (پلاستیک) بینی ، عملی است که طی انجام آن بر روی استخوان بیین تغییراتی ایجاد می شود تا بینی ظاهر زیباتری پیدا نماید و با سایر اجزای صورت هماهنگی و تناسب داشته باشد. به طور کل می توانیم بگویم این جراحی موجب افزایش زیبایی چهره افراد و در نتیجه اعتماد به نفس آن ها می شود. برای این اقدام نیز لازم است تا پزشک پوست بینی را از روی استخوان بینی جدا نماید تا بتواند تغییرات مورد نظر را بر روی بینی به وجود آورد. بعد از انجام این مراحل نیز پوست برای ترمیم خود و اتصال دوباره به استخوان به مدت زمان طولانی نیاز دارد. از همین رو پزشکان توصیه می کنند بعد از گذشت یک سال مجدداً اقدام به انجام عمل نمایید چرا که در این مدت پوست توانسته اتصال میان خود و اسکلت بینی را به وجود آورد. طی این مدت بینی کمی متورم و در برخی از موارد کبود می باشد به طوری که ظاهر نهایی و نتیجه جراحی مشخص نمی باشد.

 

پزشک خود را هیچ گاه برای جراحی ثانویه بینی تحت فشار قرار ندهید!

یکی از مشکلات بسیار مهمی که بسیاری از پزشکان و جراحان بینی با آن برخورد می کنند، افرادی هستند که بلافاصله بعد از جراحی از نتیجه کار ابراز  نارضایتی می کنند و از جراح خود می خواهند که تا دیر نشده جراحی ترمیمی انجام دهند. متاسفانه این مشکل بر اثر اطلاع رسانی نا کافی و اشتباه می باشد. افرادی که اقدام به انجام این عمل زیبایی می کنند باید بدانند که یک الی دو ماه ابتدایی بعد از جراحی ، بینی متورم بوده و بزرگ تر از اندازه اصلی خود می باشد. از همین رو قضاوت در سایز و فرم آن جایز نمی باشد.

مراقبت های بعد از جراحی ثانویه بینی

  1. پانسمان زیر بینی را تا زمان توقف ترشحات تعویض کنید.
  2. به مدت دو هفته فین نکنید. در هنگام عطسه یا سرفه کردن دهان خود را باز کنید.
  3. برای مرطوب نگه داشتن داخل بینی خود از اسپری سالین استفاده کنید. مصرف آن 4 تا 6 بار در روز می تواند روند بهبود را ارتقا دهد.
  4. برای به حداقل رساندن تورم، در 48 ساعت اول بعد از درمان زیر سر خود را با قرار دادن چند بالشت بلند کنید.
  5. قرار دادن پدهای گاز استریل منجمد، بر روی چشم ها و گونه ها می تواند در به حداقل رساندن تورم و بی رنگ شدن کمک کند.
  6. برای استراحت دادن به بینی، از دستکاری لب بالا خودداری کنید. به مدت حدوداً یک هفته لب و دندان های بالا بی حس خواهند بود.
  7. گچ بینی 5 تا 7 روز بعد از جراحی در جلسه فالوآپ برداشته می شود. تا آن زمان آن را دست نخورده و خشک نگه دارید.
  8. از زدن عینک و عینک آفتابی که بر روی پل بینی قرار داده می شود، حداقل تا دو ماه بعد از جراحی خودداری کنید.
  9. اگر بعد از برداشتن پانسمان، لب بالا، چشم ها و بینی اندکی متورم بود نگران نباشید. این تورم اغلب ظرف 7 تا 14 روز بعد از جراحی از بین می رود.

هزینه جراحی ترمیمی بینی

جراحی ثانویه بینی نیز مانند جراحی اولیه هزینه ثابتی ندارد زیرا دستمزدی که جراحان بینی دریافت می کنند با یکدیگر متفاوت است . به طور معمول قیمت این جراحی بالاتر از جراحی اولیه می باشد زیرا ساختار بینی یک بار مورد جراحی قرار گرفته است و فرم دهی دوباره بینی دشوار تر است . مشکلی که نیاز به بهبود دارد نیز در تعیین هزینه موثر است به همین دلیل توصیه می شود در ابتدا مشکل خود را به جراح بگویید سپس از هزینه آن مطلع شوید .