افرادی که دارای گوش های بزرگی می باشند و از فرم گوش های خود ناراضی اند می توانند برای بهبود فرم گوش هایشان تحت عمل جراحی زیبایی گوش قرار گیرند . این افراد بایستی بدانند مراقبت های پس از جراحی گوش هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشند که در این مقاله از دکتر محمدرضا سماواتی فرد بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مطرح خواهیم کرد. به بیان دیگر جراحی گوش که تحت عنوان اتوپلاستی نیز شناخته می شود، می تواند شکل، موقعیت یا تناسب گوش را بهبود بخشد. یک نقص مادرزادی در ساختار گوش یا نقصی که با رشد فرد نمایان می شود را می توان با اتوپلاستی درمان کرد. همچنین این تکنیک، گوش هایی را که در اثر آسیب یا ضربه بدشکل شده اند، درمان می کند.اتوپلاستی یک شکل طبیعی را در حین ایجاد تناسب گوش ها با صورت، بوجود می آورد. درمان حتی بدشکلی های جزئی می تواند مزایای قابل ملاحظه ای را در چهره و بالا بردن اعتماد به نفس داشته باشد. اگر گوش های معیوب، شما و کودکتان را آزار می دهد، جراحی پلاستیک را مد نظر قرار دهید.

 

مراقبت های پس از جراحی گوش

 

خطرات جراحی گوش چیست؟

تصمیم گیری برای داشتن جراحی پلاستیک، یک تصمیم کاملاً شخصی بوده و شما باید مزایای بالقوه تحقق اهداف را با در نظر گرفتن خطرات و مشکلات بالقوه این جراحی مد نظر قرار دهید.

برخی خطرات بالقوه جراحی گوش عبارتند از:

  • خونریزی
  • لخته های خون
  • عدم تقارن
  • عفونت
  • بهبود زخم ضعیف
  • تغییر در حساسیت پوست
  • بی رنگ شدن / تورم پوست
  • خطرات بیهوشی
  • اسکار
  • حساسیت به چسب، مواد بخیه، محصولات خون و عوامل تزریقی
  • درد
  • احتمال نیاز به جراحی ترمیمی

این خطرات یا خطرات دیگر به طور کامل در جلسه مشاوره مورد بحث قرار می گیرد. کلیه سوالات خود را مستقیماً از جراح پلاستیک تان بپرسید. دکتر محمدرضا سماواتی فرد در رابطه با عوارض، خطرات و احتمال نیاز به جراحی ترمیمی به طور صادقانه با شما گفتگو خواهند نمود.

 

مراقبت های پس از جراحی گوش

 

مراحل جراحی گوش چیست؟

مرحله 1- بیهوشی

گزینه های بیهوشی شامل بی حسی موضعی، تسکین درون وریدی یا بیهوشی عمومی می باشد. پزشک، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می کند.

مرحله 2- بریدگی

بریدگی ها در اتوپلاستی معمولاً در پشت سطح گوش ایجاد می شوند. وقتی ایجاد برش در جلوی گوش الزامی باشد، این بریدگی ها در داخل تاخوردگی های گوش ایجاد می شوند تا قابل مخفی شدن باشند. بخیه های جذبی برای نگه داشتن غضروف تازه شکل داده شده در محل، مورد استفاده قرار می گیرد.

مرحله 3- بستن بریدگی ها

بخیه های بیرونی برای بستن بریدگی ها مورد استفاده قرار می گیرند. تکنیک ها منحصربفرد بوده و دقت لازم برای آسیب ندیدن ساختارهای دیگر و اجتناب از ایجاد ظاهر غیر طبیعی، به کار برده می شود.

مرحله 4- مشاهده نتایج

مشاهده نتایج در جراحی گوش، تقریباً فوری می باشد. گوش ها به طور دائمی به سر نزدیک می شوند و اسکارها در پشت گوش مخفی شده و در چین های طبیعی گوش پنهان می گردند.

مراقبت های پس از جراحی گوش

نکات و مراقبت های بعد از جراحی گوش

  • بیمارانی که تحت عمل جراحی زیبایی گوش قرار می گیرند پس از چند ساعت مرخص خواهند شد .
  • تا 5 روز پانسمان بر روی گوش ها قرار می گیرند و پس از این دوره برداشته می شوند . پس از این که پانسمان ها را از روی گوش جدا نمودند به بیمار توصیه می گردد که از یک باند کشی تا چندین هفته بر روی گوش های خود استفاده کند .
  • درد حاصل شده از این جراحی ، با استفاده از قرص های مسکن تسکین پیدا می کند و پس از یک هفته افراد می توانند به محل کار خود بازگردند .
  • خون مردگی و تورم که بر اثر جراحی گوش ایجاد می شوند بعد از یک هفته رفع خواهند شد . به بیشتر افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند توصیه می شود تا دو هفته به پشت بخوابند تا به گوش ها فشاری وارد نشود .
  • از نکات اولیه که پس از جراحی گوش که بیمار باید آن ها را رعایت کند ، استفاده از آنتی بیوتیک ها و کرم ها و همچنین شستشوی گوش ها می باشد .
  • در هفته ی اول پس از جراحی که پانسمان ها از روی گوش برداشته شده اند ، استفاده از هد بند به طور شبانه روزی ضروری است .

دیگر مراقـبت های پس از جـراحی گوش

  • طی هفته ی دوم بیمار می تواند روز ها از هدبند استفاده نکند اما در شب ها بایستی از هدبند استفاده شود .
  • افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند نباید تا 3 هفته به انجام فعالیت های آیروبیک بپردازند و هر گونه فعالیتی که منجر به افزایش فشار خون می گردد باعث طولانی شدن روند بهبودی و ترمیم تورم خواهد شد .
  • پوششی که بر روی سر قرار گرفته را بایستی در شب پس از عمل زیبایی گوش دست نخورده و خشک نگاه داشت لذا تا زمانی که این پوشش از روی سر برداشته نشده بایستی از استحمام خودداری نمود .
  • اگرچه اکثر بیماران پس از حدودا 3 ماه نتایج مطلوبی از این عمل کسب می کنند اما برای اینکه نتایج نهایی اتوپلاستی کسب شود بایستی 1 سال صبوری کنید .

جلوگیری از بروز مشکلات بعد از جراحی اتوپلاستی

همان‌ گونه که از قبل اشاره کردیم ، برای اجتناب از بروز هر گونه مشکل پس از عمل اتوپلاستی ، به اندازه کافی ، باید برای یافتن پزشک متخصص جراحی گوش وقت بگذارید. جراحانی که در این زمینه از تجربه کافی بهره نبرده اند ، به جزئیات عمل گوش واقف نیستند. یکی از کارهای مهم پس از جراحی اتوپلاستی توجه به مراقبت های پس از جراحی گوش می باشد که فرد باید در جهت رسیدن به نتیجه مثبت انجام دهد. با جدی گرفتن مراقبت‌ های بعد از جراحی گوش و تحقیق کافی ، بهتر است برای این کار بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که جراحی ترمیمی گوش ، از اولیه بسیار حساس تر می باشد. از این رو باید بگوییم که دقت در انجام این نکات ، موجب عدم پشیمانی و رضایت از نتیجه عمل گوش می شود.

مصرف به موقع داروها از مراقبت های بعد از جراحی گوش

در نظر داشته باشید که پزشک بعد از جراحی ، با توجه به شرایط بیمار برای او دارو هایی را تجویز می کند که همین عامل از مراقبت های بعد از جراحی گوش محسوب می شود .

  1. یکی از متداول ترین داروها ، تجویز قرص آناهیل است که در میان عموم به قرص آناناس نیز معروف می باشد . علت تجویز این دارو این است که مصرف آن ، از حجم زیادی از تورم و التهاب کاسته و به عنوان ترمیم کننده ای برای زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد ؛ اما در رابطه با زمان و مقدار مصرف این دارو تنها به توصیه پزشک تان توجه کرده و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید .
  2. برای کاهش درد های ایجاد شده بعد از عمل ، راهکاری وجود دارد که از جمله آن ها می توانیم به مصرف دارو های مسکن تجویز شده توسط پزشک اشاره کنیم . این دارو ها شامل ژلوفن ، استامینوفن یا دیکلوفناک هستند که با توجه به شرایط و میزان شدت درد ایجاد شده مورد مصرف قرار می گیرند . حال اگر همچنان از شدت درد ها کاسته نشد حتما پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید .
  3. استفاده از پماد های چرب کننده نیز از مراقبت های بعد از جراحی گوش بشمار می رود ؛ زیرا پیش از ماساژ دادن نیاز است تا نواحی بخیه زده شده چرب شوند که اغلب پزشکان پماد هایی نظیر جنتامایسین یا موپیروسین را توصیه می کنند . تنها نکته حائز اهمیت در چرب کردن گوش ها این است که به هیچ عنوان برای دسترسی به پشت گوش ، آن را جلو نیاورید و به وسیله گوش پاک کن پماد را به نواحی غیر قابل دسترس بمالید .

چرا استفاده از هدبند از مراقبت های بعد از اتوپلاستی است ؟

هر عمل جراحی دغدغه هایی را با خود به همراه دارد و تلاش تمام افراد بر این است که با رعایت نکاتی ، دوران ریکاوری خود را راحت تر بگذرانند . در جراحی گوش نیز این موضوع صادق است و رعایت برخی از دستورالعمل ها ، نه تنها از مراقبت های بعد از اتوپلاستی به شمار می رود بلکه در فرم دهی گوش ها در موقعیت جدید نیز تاثیر گذار است . استفاده از هدبند نیز به همین دلیل توصیه می شود زیرا :

  1. پس از اتمام جراحی ، برش های زده شده در پشت گوش متورم شده و موقعیت گوش ها به سمت جلو متمایل خواهد شد . در این زمان استفاده از هدبند نیز می تواند مانع از این عارضه شده و از تورم ها بکاهند .
  2. پس از جراحی ورم گوش ها گاهی به قدری زیاد است که می تواند بخیه های پشت گوش را باز کرده و درد زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد ؛ که هدبند از این مشکل نیز جلوگیری می کند.
  3. هدبند نیز می تواند هشداری برای دیگر افراد باشند تا به طور ناخواسته به گوش شما ضربه وارد نکرده و به آن ها آسیب نزنند ، از همین رو نقش هدبند را می توان همانند محافظی در مراقبت های بعد از جراحی گوش در نظر بگیریم.
  4. مدت زمان استفاده از هدبند ها به گونه است که در دو هفته اولیه بعد از جراحی ، باید آن ها را دائم بر روی گوش ها قرار داده و پس از آن نصف یک شبانه روز از آن استفاده کنید . توصیه پزشک این است که در زمان خواب که احتمال آسیب غیر ارادی به گوش ها وجود دارد از هدبند استفاده کنید .

مراقبت های بعد از اتوپلاستی در رابطه با سفر هوایی

ممکن است شما نیز بعد از انجام جراحی زیبایی گوش ، بخواهید با هواپیما به نقاط دور یا نزدیک سفر کنید و کنجکاو هستید که آیا انجام این سفر برای شما خطرناک است یا خیر ؟ در اینجا ما می خواهیم به انواع خطرات ناشی از اینکار و نکاتی که در رابطه با مراقبت های بعد از اتوپلاستی وجود دارند بپردازیم :

تورم و التهاب پس از جراحی : همانطور که می دانید یکی از عوارض مهم بعد از انجام این پروسه زیبایی ، تورم و التهاب است که در صورت رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، در مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد . حال اگر در دوران نقاهت خود ، با هواپیما سفر کنید ، این تورم ممکن است با تغییرات فشار هوا تشدید شود ؛ زیرا در ارتفاعات بالا ، فشار هوا کاهش می‌ یابد . توصیه می شود که حداقل امکان از انجام اینکار تا دو هفته بعد از جراحی و پس از بهبودی کامل خودداری کنید .

مشکلات تنفسی : همانطور که ذکر کردیم در زمان انجام سفر هوایی ، فشار هوا کاهش می ‌یابد و این ممکن است تنفس را در برخی افراد دچار مشکل کند . این مسئله برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند یا به تازگی جراحی اتوپلاستی داشته ‌اند، مهم تلقی می شود.

عفونت : در سفر هوایی ، احتمال ایجاد عفونت‌ نیز بیشتر می شود ؛ زیرا در محیط های شلوغ ، میکروب ‌ها و باکتری‌ های زیادی وجود داشته که هواپیما و قرارگیری در ارتفاع ، بر شدت آن ها می افزاید . برای کاهش این خطر ، مصرف آنتی‌اکسیدان ها و ویتامین ‌هایی که ایمنی را تقویت می‌ کنند، می ‌تواند مفید واقع شود .

تاثیر تغییرات فشار هوا بر ارگان‌ های داخلی بدن : تغییرات فشار هوا در این سفر می ‌تواند بر ارگان ‌های داخلی بدن به ویژه در ناحیه سر تاثیر بگذارد .

در نهایت ، توصیه می ‌شود که قبل انجام از سفر هوایی ، با پزشک خود مشورت کرده و موارد خاصی که باید در نظر گرفته شوند را به دقت بررسی کنید.

نتیجه جراحی گوش پس از چه مدت قابل مشاهده است؟

نتیجه این عمل ، درست پس از جراحی گوش ، مشاهده می شود. بیماران اغلب بعد از اتوپلاستی و حتی پیش از پانسمان ، می توانند بلافاصله نتیجه عمل را ببینند. این نتیجه تا قبل از شروع تورم در پشت گوش ایجاد می شود اما بعد از وجود کبودی و تورم ، با رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش می توانید منتظر بهبودی باشید.

هزینه جراحی اتوپلاستی

از جمله دغدغه هر بیماری قبل از انجام جراحی گوش ، اطلاع از هزینه آن می باشد که در واقع باید گفت ، برآورد آن به مهارت و تبحر پزشک ، محل انجام جراحی ، هزینه آزمایشات قبل از عمل ، دستمزد دکتر بیهوشی و غیره بستگی دارد. از جمله سوالات دیگر بیماران در این خصوص است که آیا بیمه ، مبلغ عمل گوش را تقبل می کند یا خیر ، در پاسخ باید بگوییم که خیر زیرا یک جراحی زیبایی محسوب می شود.