مهم ترین حسن داشتن یک چهره ی زیبا ، داشتن یک بینی دارای تقارن بین دو نیمه راست و چپ صورت می باشد . هرچقدر این تقارن بیشتر نمایان باشد صورت زیباتر جلوه خواهد کرد و از دو جهت نیم رخ و تمام رخ قابل مشاهده خواهد بود .لذا در صورتی که این تقارن در بینی وجود نداشته باشد و بینی کج یا پیچ خورده باشد به جراحی بینی کج نیاز است . این نوع جراحی بینی با جراحی انحراف بینی بسیار متفاوت می باشد که در ادامه در رابطه با آن مطالبی را بیان نموده ایم.

جراحی بینی کج

ویژگی بینی کج

در بین دو نیم کره ی راست و چپ صورت نسبت به یک محور صاف طولی از بالا به پایین زاویه ای وجود دارد که کج بودن و پیچ خوردگی بینی را مشخص می کند .

دلایل کجی بینی

طبق گفته های بهترین جراح بینی تهران امکان دارد بینی به دو دلیل کج شود و نیاز به انجام جراحی بینی کج پیدا نماید:

  • یکی از علت ها تاثیرات ژنتیکی و ارثی می باشد که در این حالت بین رشد استخوان و غضروف ناهماهنگی هایی به وجود می آید و در سن نوجوانی بینی کج نمایان می شود .
  • علت دیگر کج شدن بینی می تواند بر اثر اصابت ضربه باشد که در هر سنی ممکن است رخ دهد .

علائمی که در افراد دارای بینی کج نمایان است :

  • وجود ناراحتی هایی در مجاری تحتانی تنفسی
  • خرخر کردن در حین خواب
  • خشک شدن دهان
  • بروز سر درد و یا سینوزیت

بهبود کج بودن بینی با انجام جراحی بینی کج

تنها راه درمان اینگونه بینی ها انجام جراحی می باشد ولی اگر بر اثر اصابت ضربه بینی کج شود و بلافاصله متوجه انحراف آن شوند قادر خواهند بود با استفاده از جا انداختن بینی و یا گچ گرفتن آن مشکل را بر طرف سازند . ولی در بینی هایی که مدت زمان زیادی از شکسته شدن آن ها می گذرد این امکان وجود ندارد و برای درمان می بایستی رینوپلاستی انجام شود که به دو منظور صورت می گیرد . یکی زیبا شدن ظاهر بینی و دوم رفع مشکل تنفسی برای فرد صورت می گیرد.

لذا ابتدا باید جراح بینی داخل و خارج بینی را به خوبی بررسی نماید و برای ترمیم بینی و برطرف نمودن مشکلات وارد عمل شود . ضمنا جراحی دماغ کج  با جراحی های معمولی متفاوت است زیرا عمل بینی کج یک مقوله ی پیچیده است که ممکن است تمام مشکلات بینی را در یک عمل بینی رفع نکند و نیاز به جراحی دیگری باشد .

جراحی بینی کج

تفاوت عمل کجی بینی با جراحی انحراف بینی

انحراف بینی در واقع انحراف تیغه وسط بینی است و علاوه بر فرم بینی ، در برخی مواقع عملکرد بینی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . انحراف بینی اگر بیش از حد باشد بینی را دچار دفرمگی شدید می کند و به علت کج شدن تیغه بینی ، سوراخ های بینی مسدود یا گرفته می شوند به همین دلیل انحراف بینی می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود. گاهی نیز تیغه بینی کج شده است ولی فرد هیچ گونه مشکل تنفسی ندارد ، در چنین مواقعی انحراف بینی با کج شدن بینی اشتباه گرفته می شود .

دکتر سماواتی فرد بهترین جراح بینی تهران می فرمایند ، زیرا در حالتی که انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی نشود مانند کج شدن بینی فقط ظاهر بینی دچار تغییرات می شود . بنابراین برای تشخیص این دو ، توصیه می شود به بهترین جراح بینی تهران مراجعه کنید تا بیماری به طور دقیق تشخیص شود . جراحی بینی کج به دلیل اینکه اختلالی در عملکرد بینی به وجود نمی آورد جزو جراحی های زیبایی محسوب می شود و بیمه ای هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کند ولی جراحی انحراف بینی در برخی مواقع شامل بیمه می شود .

چنانچه پس از جراحی بینی کج با علایم زیر مواجه شدید ، حتما با منشی یا پزشک تماس حاصل فرمایید :

  1. گیجی
  2. اسهال
  3. تنگی نفس
  4. درد شدید در ناحیه بینی
  5. ضربان بالای قلب و نفس کشیدن سریع
  6. بروز جوش های پوستی فراوان در بدن
  7. چنانچه دچار تهوع و استفراغ مکرر شدید .
  8. در صورتی که تب بالای 38.5 درجه داشتید.
  9. چنانچه دچار خونریزی از بینی شدید به طوری که خون روشن و غلیظ باشد.

چه نوع بیهوشی در جراحی بینی کج استفاده می شود؟

تمامی عمل های جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی و کامل با هدف ایجاد شرایط بهتر برای تحمل درد مورد استفاده قرار می گیرد. اما در صورتی که میزان و شدت کجی بینی بسیار زیاد نباشد پزشک می تواند از بی حسی موضعی برای انجام عمل بینی کج  استفاده نماید.

مراقبت های بعد از عمل بینی کج

  • بروز خون ریزی پس از جراحی کردن بینی کج بسیار نادر است اما اگر فرد به آن دچار شود می تواند بر اثر عوامل مختلفی باشد. چنانچه در کمتر از 12 ساعت از عمل بینی فرد دچار خون ریزی شود ، معمولا بر اثر افزایش فشار خون او می باشد که می تواند بر اثر درد ، تهوع و استفراغ ناشی از دارو های بیهوشی باشد. شما می تواند برای جلوگیری از بروز این عارضه از مسکن و دارو های ضد تهوع استفاده کنید.
  • حداقل تا دو ماه به هنگام استراحت و دراز کشیدن سر خود را به کمک چند بالش بالا تر از بدن و پاهای خود قرار دهید. این کار به کاهش تورم شما کمک می کند .
  • به مدت 24 ساعت بعد از جراحی دماغ کج ، به روی گونه ها و نواحی اطراف چشم از کمپرس یخ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اسپلینت بینی خیس نشود. شما می توانید ژل های آبی که به عینک سوئدی معروف اند را از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده از کمپرس یخ تا حد زیادی در کاهش کبودی و ورم بینی تاثیرگذار است.
  • توجه داشته باشید که تورم و کبودی صورت تا سه روز بعد از عمل دماغ کج به حداکثر می رسد که این امر کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. پس از این مدت به تدریج تورم بینی برطرف می شود.
  • بهترین دکتر عمل دماغ کج تهران می گویند ، احساس درد پس از جراحی بینی کج امری طبیعی بوده و موضوع نگران کننده ای نیست. شما می توانید به منظور کنترل و تسکین درد خود هر 4 الی 6 ساعت ، از قرص استامینوفن 500 استفاده کنید.
  • استفاده از الکل علاوه بر اینکه موجب افزایش تورم بینی می شود ، موجب گشاد شدن رگ های بینی شده و ریسک خونریزی بینی را تا حد زیادی افزایش می دهد. الکل می تواند با دارو های بعد از عمل بینی کج تداخل داشته باشد. بعنوان مثال به هیچ عنوان نباید الکل و استامینوفن را به طور همزمان استفاده کرد.
  • همچنین الکل موجب افزایش ادرار بدن شده و باعث می شود تا آب بدن کاهش یابد و روند ترمیم بینی به کندی صورت گیرد .
  • روز عمل کردن بینی کج پس از 4 ساعت می توانید شروع به خوردن غذا کنید ، البته فقط از مایعات و غذاهای نرم استفاده کنید. از روز دوم می توانید از غذاهای نرم معمولی میل نمایید. توجه داشته باشید که تا دو هفته از خوردن غذاهای سفت همچون سیب و هویج که نیاز به گاز زدن و حرکت شدید فک دارند ، خودداری نمایید.

جراحی بینی کج

میزان موفقیت آمیز بودن عمل زیبایی بینی کج

بعضی از کسانی که قصد دارند تا جراحی زیبایی بینی کج را انجام دهند نگران هستند که آیا کج بودن بینی پس از انجام جراحی به طور کامل از بین می رود و پس از گذشت چندین سال مجدداً باز نمی گردد؟ باید به این افراد گفت که میزان موفقیت آمیز بودن یا نبودن یک عمل جراحی به مهارت، تجربه و دانش جراح بینی و میزان کج بودن خود بینی بستگی دارد. از همین رو گاهی ممکن است به دلیل زیاد بودن میزان کجی دماغ لازم باشد تا اصلاحات مورد نیاز در دو مرحله صورت پذیرد. به همین خاطر بهتر است یک جراح بینی خوب در تهران برای انجام عمل بینی کج  انتخاب کنید و بدون نگرانی و با اطمینان خاطر بینی خود را به او بسپارید.

آیا جراحی بینی کج بر روی بینی شکسته نیز صورت می پذیرد؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم شکسته شدن بینی می تواند یکی از عوامل کج شدن استخوان دماغ باشد. یک پزشک خوب و خبره قادر است با استفاده از تکنیک های نوین جراحی ، عمل زیبایی را بر ریو افرادی که دچار شکستگی شده اند با کیفیت بالا انجام دهد و نتایج مطلوب و ایده آلی را به ارمغان بیاورد.

درمان کجی بینی با ماساژ

برخی از افراد به دلیل ترس از تیغ جراحی به دنبال روش های خانگی برای درمان کجی بینی خود هستند و به همین منظور برای اصلاح فرم بینی خود اقدام به انجام ماساژ صورت و بینی می کنند. باید به این افراد بگویم که این روش به میزان بسیار کمی می تواند تاثیر گذار باشد. چرا که با افزایش سن ، استخوان بینی سفت و محکم می شود و شکل دهی و صاف کردن آن تا حد بسیار زیادی مشکل می شود. از همین رو باید بگویم که این روش نیازمند صبر ، حوصله و زمان بسیار زیادی بوده تا بتواند نتایج بسیار کمی را به وجود آورد و هیچ گاه نمی تواند نتایجی مطلوب و ایده آل همانند جراحی بینی کج به ارمغان آورد.

کجی بینی بعد عمل

برخی از افراد بعد بنابر دلایل متفاوتی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ، دچار کجی بینی می شوند و به عمل ترمیمی بینی نیاز پیدا می کنند.

  • افرادی که قبلا عمل انحراف بینی داشته اند ، سوراخ های آن ها کج نامتقارن می باشد. از همین رو احتمال دارد بعد از انجام عمل جراحی دکاغ به طور کامل این غیرقرینگی و کجی برطرف نشود. به خصوص در افرادی که به طور مادرزادی دچار شکاف کام و لب هستند.
  • دلیل دیگری که می تواند باعث کج شدن بینی و نیاز به جراحی بینی کج بعد از انجام جراحی اولیه شود ، کج بودن و انحراف شدید بینی می باشد. چرا که ممکن است این کجی و انحراف تا حد بسیار کمی برطرف نشود و آثار آن در چهره باقی بماند.
  • در برخی از مواقع نیز ممکن است این کجی به دلیل نامتقارن بودن دو نیمه صورت باشد که فرد و جراح بینی پیش از انجام عمل جراحی متوجه آن نشده بودند.

البته ناگفته نماند که پس از انجام جراحی زیبایی بینی ، بینی متورم خواهد شد  و ممکن است کج به نظر برسد از همین رو در صورتی که عمل بینی انجام داده اید و با گذشت مدت زمان کوتاهی فکر می کنید که بینی شما کج عمل شده است ،  بهتر است کمی صبر کنید تا نتایج واقعی و همیشگی نمایان شوند.

هزینه عمل بینی کج در تهران

هزینه جراحی بینی کج نیز همانند سایر جراحی های زیبایی به عوامل مختلفی از جمله دستمزد جراح ، هزینه کادر درمان ، متخصص بیهوشی ، آزمایشات ، روش مورد استفاده پزشک ، میزان تغیرات و اصلاحات مورد نیاز و غیره وابسطه است. از همین رو بهتر است ابتدا به پزشک معالج و مورد نظر خود مراجعه فرمایید. ایشان پس از بررسی میزان کجی بینی شما هزینه نهایی را به شما می گوید.

جراحی بینی کج