06 اکتبر

جراحی بینی کج

جراحی بینی کج : مهم ترین حسن داشتن یک چهره ی زیبا ، داشتن یک بینی دارای تقارن بین دو نیمه راست و چپ صورت می باشد .

هرچقدر این تقارن بیشتر نمایان باشد صورت زیباتر جلوه خواهد کرد و از دو جهت نیم رخ و تمام رخ قابل مشاهده خواهد بود .

لذا در صورتی که این تقارن در بینی وجود نداشته باشد و بینی کج یا پیچ خورده باشد به جراحی بینی کج نیاز است .

ویژگی بینی کج

در بین دو نیم کره ی راست و چپ صورت نسبت به یک محور صاف طولی از بالا به پایین زاویه ای وجود دارد که کج بودن و پیچ خوردگی بینی را مشخص می کند .

دلایل کجی بینی

امکان دارد بینی به دو دلیل کج شود:

• یکی از علت ها تاثیرات ژنتیکی و ارثی می باشد که در این حالت بین رشد استخوان و غضروف ناهماهنگی هایی به وجود می آید و در سن نوجوانی بینی کج نمایان می شود .
  • علت دیگر کج شدن بینی می تواند بر اثر اصابت ضربه باشد که در هر سنی ممکن است رخ دهد .

علائمی که در افراد دارای بینی کج نمایان است :

• وجود ناراحتی هایی در مجاری تحتانی تنفسی
  • خرخر کردن در حین خواب
  • خشک شدن دهان
  • بروز سر درد و یا سینوزیت

بهبود کج بودن بینی

تنها راه درمان اینگونه بینی ها جراحی بینی کج می باشد ولی اگر بر اثر اصابت ضربه بینی کج شود و بلافاصله متوجه انحراف آن شوند قادر خواهند بود با استفاده از جا انداختن بینی و یا گچ گرفتن آن مشکل را بر طرف سازند .

ولی در بینی هایی که مدت زمان زیادی از شکسته شدن آن ها می گذرد این امکان وجود ندارد و برای درمان می بایستی رینوپلاستی انجام شود که به دو منظور صورت می گیرد .

یکی زیبا شدن ظاهر بینی و دوم رفع مشکل تنفسی برای فرد صورت می گیرد.

لذا ابتدا باید جراح بینی داخل و خارج بینی را به خوبی بررسی نماید و برای ترمیم بینی و برطرف نمودن مشکلات وارد عمل شود .

ضمنا جراحی بینی کج با جراحی بینی های معمولی متفاوت است زیرا که جراحی بینی کج یک مقوله ی پیچیده است که ممکن است تمام مشکلات بینی را در یک عمل بینی رفع نکند و نیاز به جراحی دیگری باشد .

تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی

انحراف بینی در واقع انحراف تیغه وسط بینی است و علاوه بر فرم بینی ، در برخی مواقع عملکرد بینی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

انحراف بینی اگر بیش از حد باشد بینی را دچار دفرمگی شدید می کند و به علت کج شدن تیغه بینی ، سوراخ های بینی مسدود یا گرفته می شوند به همین دلیل انحراف بینی می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود.

گاهی نیز تیغه بینی کج شده است ولی فرد هیچ گونه مشکل تنفسی ندارد ، در چنین مواقعی انحراف بینی با کج شدن بینی اشتباه گرفته می شود .

زیرا در حالتی که انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی نشود مانند کج شدن بینی فقط ظاهر بینی دچار تغییرات می شود .

بنابراین برای تشخیص این دو ، توصیه می شود نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی ماهر و خوب مراجعه کنید تا بیماری به طور دقیق تشخیص شود .

بینی کج اختلالی در عملکرد بینی به وجود نمی آورد به همین دلیل جزو جراحی زیبایی بینی محسوب می شود و بیمه ای هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کند ولی جراحی انحراف بینی در برخی مواقع شامل بیمه می شود .

چنانچه پس از عمل با علایم زیر مواجه شدید ، حتما با منشی یا پزشک تماس حاصل فرمایید :

1. گیجی
  2. اسهال
  3. تنگی نفس
  4. درد شدید در ناحیه بینی
  5. ضربان بالای قلب و نفس کشیدن سریع
  6. بروز جوش های پوستی فراوان در بدن
  7. چنانچه دچار تهوع و استفراغ مکرر شدید .
  8. در صورتی که تب بالای 38.5 درجه داشتید.
  9. چنانچه دچار خونریزی از بینی شدید به طوری که خون روشن و غلیظ باشد .

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

• بروز خون ریزی پس از جراحی بینی بسیار نادر است اما اگر فرد به آن دچار شود می تواند بر اثر عوامل مختلفی باشد. چنانچه در کمتر از 12 ساعت از عمل بینی فرد دچار خون ریزی شود ، معمولا بر اثر افزایش فشار خون او می باشد که می تواند بر اثر درد ، تهوع و استفراغ ناشی از دارو های بیهوشی باشد. شما می تواند برای جلوگیری از بروز این عارضه از مسکن و دارو های ضد تهوع استفاده کنید.
  • حداقل تا دو ماه به هنگام استراحت و دراز کشیدن سر خود را به کمک چند بالش بالا تر از بدن و پاهای خود قرار دهید. این کار به کاهش تورم شما کمک می کند .
  • به مدت 24 ساعت پس از جراحی بینی ، به روی گونه ها و نواحی اطراف چشم از کمپرس یخ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اسپلینت بینی خیس نشود. شما می توانید ژل های آبی که به عینک سوئدی معروف اند را از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده از کمپرس یخ تا حد زیادی در کاهش کبودی و ورم بینی تاثیرگذار است.

سایر مراقبت های بعد از عمل بینی کج

• توجه داشته باشید که تورم و کبودی صورت تا سه روز به حداکثر می رسد که این امر کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. پس از این مدت به تدریج تورم بینی برطرف می شود.
  • احساس درد پس از جراحی بینی امری طبیعی بوده و موضوع نگران کننده ای نیست. شما می توانید به منظور کنترل و تسکین درد خود هر 4 الی 6 ساعت ، از قرص استامینوفن 500 استفاده کنید.
  • استفاده از الکل علاوه بر اینکه موجب افزایش تورم بینی می شود ، موجب گشاد شدن رگ های بینی شده و ریسک خونریزی بینی را تا حد زیادی افزایش می دهد. الکل می تواند با دارو های بعد از عمل تداخل داشته باشد. بعنوان مثال به هیچ عنوان نباید الکل و استامینوفن را به طور همزمان استفاده کرد .
  • همچنین الکل موجب افزایش ادرار بدن شده و باعث می شود تا آب بدن کاهش یابد و روند ترمیم بینی به کندی صورت گیرد .
  • روز عمل پس از 4 ساعت می توانید شروع به خوردن غذا کنید ، البته فقط از مایعات و غذاهای نرم استفاده کنید. از روز دوم می توانید از غذاهای نرم معمولی میل نمایید. توجه داشته باشید که تا دو هفته از خوردن غذاهای سفت همچون سیب و هویج که نیاز به گاز زدن و حرکت شدید فک دارند ، خودداری نمایید.

پنج × 1 =