17 سپتامبر

جراحی بینی کج

جراحی بینی کج : مهم ترین حسن داشتن یک چهره ی زیبا ، داشتن یک بینی دارای تقارن بین دو نیمه راست و چپ صورت می باشد .

هرچقدر این تقارن بیشتر نمایان باشد صورت زیباتر جلوه خواهد کرد و از دو جهت نیم رخ و تمام رخ قابل مشاهده خواهد بود .

لذا در صورتی که این تقارن در بینی وجود نداشته باشد و بینی کج یا پیچ خورده باشد به جراحی بینی کج نیاز است .

ویژگی بینی کج

در بین دو نیم کره ی راست و چپ صورت نسبت به یک محور صاف طولی از بالا به پایین زاویه ای وجود دارد که کج بودن و پیچ خوردگی بینی را مشخص می کند .

دلایل کجی بینی

امکان دارد بینی به دو دلیل کج شود:

• یکی از علت ها تاثیرات ژنتیکی و ارثی می باشد که در این حالت بین رشد استخوان و غضروف ناهماهنگی هایی به وجود می آید و در سن نوجوانی بینی کج نمایان می شود .
  • علت دیگر کج شدن بینی می تواند بر اثر اصابت ضربه باشد که در هر سنی ممکن است رخ دهد .

علائمی که در افراد دارای بینی کج نمایان است :

• وجود ناراحتی هایی در مجاری تحتانی تنفسی
  • خرخر کردن در حین خواب
  • خشک شدن دهان
  • بروز سر درد و یا سینوزیت

بهبود کج بودن بینی

تنها راه درمان اینگونه بینی ها جراحی بینی کج می باشد ولی اگر بر اثر اصابت ضربه بینی کج شود و بلافاصله متوجه انحراف آن شوند قادر خواهند بود با استفاده از جا انداختن بینی و یا گچ گرفتن آن مشکل را بر طرف سازند .

ولی در بینی هایی که مدت زمان زیادی از شکسته شدن آن ها می گذرد این امکان وجود ندارد و برای درمان می بایستی رینوپلاستی انجام شود که به دو منظور صورت می گیرد .

یکی زیبا شدن ظاهر بینی و دوم رفع مشکل تنفسی برای فرد صورت می گیرد.

لذا ابتدا باید جراح بینی داخل و خارج بینی را به خوبی بررسی نماید و برای ترمیم بینی و برطرف نمودن مشکلات وارد عمل شود .

ضمنا جراحی بینی کج با جراحی بینی های معمولی متفاوت است زیرا که جراحی بینی کج یک مقوله ی پیچیده است که ممکن است تمام مشکلات بینی را در یک عمل بینی رفع نکند و نیاز به جراحی دیگری باشد .

تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی

انحراف بینی در واقع انحراف تیغه وسط بینی است و علاوه بر فرم بینی ، در برخی مواقع عملکرد بینی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

انحراف بینی اگر بیش از حد باشد بینی را دچار دفرمگی شدید می کند و به علت کج شدن تیغه بینی ، سوراخ های بینی مسدود یا گرفته می شوند به همین دلیل انحراف بینی می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود.

گاهی نیز تیغه بینی کج شده است ولی فرد هیچ گونه مشکل تنفسی ندارد ، در چنین مواقعی انحراف بینی با کج شدن بینی اشتباه گرفته می شود .

زیرا در حالتی که انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی نشود مانند کج شدن بینی فقط ظاهر بینی دچار تغییرات می شود .

بنابراین برای تشخیص این دو ، توصیه می شود نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی ماهر و خوب مراجعه کنید تا بیماری به طور دقیق تشخیص شود .

بینی کج اختلالی در عملکرد بینی به وجود نمی آورد به همین دلیل جزو جراحی زیبایی بینی محسوب می شود و بیمه ای هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کند ولی جراحی انحراف بینی در برخی مواقع شامل بیمه می شود .

دکتر سماواتی فرد متخصص گوش ، حلق و بینی / جراح زیبایی بینی و صورت

( تزریق بوتاکس , جراح بینی , جراحي بينيجراحي بيني استخواني جراحي بيني گوشتي )

دکتر سماواتی فرد

drsamavati