بینی گوشتی به بینی هایی گفته می شود که پوستی ضخیم، غدد سبابه زیاد و سوراخ های پوستی در آن ها باز باشد. معمولا در این نوع بینی ها غضروف ضعیف است. مردان به دلیل هورمون جنسی مردانه و پوست چربی که دارند، بینی گوشتی در آن ها به وضوح دیده می شود. برای عمل بینی گوشتی در زمان های گذشته از برداشتن غضروف کمک می گرفتند، این امر موجب فرورفتگی و ایجاد اسکار در پوست می شد. روش باز یکی از بهترین روش ها برای انجام این نوع جراحی بینی  است. در روش بسته به دلیل  این که نوک بینی به خوبی دیده نمی شود و دسترسی به آن کم است نتیجه ی قابل قبولی برای فرد به وجود نمی آورد. بیمارانی که پوست ضخیمی دارند باید انتظارات معقولی از این عمل داشته باشند.

عمل بینی گوشتی

انواع بینی های گوشتی

بینی های گوشتی به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

  • دسته اول بینی هایی می باشند که دارای غدد چربی فراوان هستند، این دسته از بینی های گوشتی برای عمل رینوپلاستی مناسب ترهستند و نتیجه حاصل از جراحی این دسته از بینی های گوشتی ، رضایت بخش خواهد بود.
  • دسته دوم، بینی های گوشتی هستند که بافت زیر پوست بسیار ضخیم است، عمل بینی گوشتی در این مدل به مراتب دشوارتر است و افرادی که دارای این مدل بینی هستند باید انتظارات واقع گرایانه از نتیجه عمل زیبایی بینی خود داشته باشند.

آیا فرم این بینی ها بعد از عمل بینی گوشتی باز خواهد گشت ؟

یکی از نگرانی هایی افراد بعد از انجام جراحی زیبایی بینی گوشتی خود دارند، امکان بازگشت فرم بینی به ظاهر و حالت اولیه قبل از عمل است. در گذشته این دغدغه و نگرانی امری غیر قابل انکار بود اما با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی در زمینه این عمل این مشکل حل شده است و درصد افتادگی نوک بینی و برگشت به حالت و فرم اولیه به حداقل و حتی به صفر رسیده است. در عمل بینی های گوشتی ، غضروف تقویت می شود به این صورت که غضروف میانی بینی یا همان سپتوم را برداشته و برای تقویت غضروف نوک بینی از آن استفاده می کنند.

انواع مشکلات بینی گوشتی :

  • پل بینی بزرگ
  • سوراخ بینی پهن
  • نوک بینی پهن

عمل بینی گوشتی

روش های عمل بینی گوشتی :

  • باریک کردن بینی پهن : در بعضی مواقع می توان با تغییر شکل دادن سوراخ های بینی، بینی را اصلاح کرد. بینی که به صورت نزدیک باشد طبیعتا گرد است و شکل مثلثی ندارد. بینی های گرد پهن تر از چیزی که هستند به نظر می رسند، زمانی که از گردی بینی کم شود و به شکل مثلثی نزدیک شود، بینی کوچک تر به نظر می رسد. راه های باریک کردن بینی شامل : نازک کردن پوست بینی، باریک کردن غضروف پهن، قرار دادن غضروف بینی در موقعیت بهتر، حذف قسمتی از بینی، جراحی بینی، می شود.
  • کوچک کردن پره ی بینی : بسیاری از بیماران به دنبال باریک کردن بینی و بالا بردن پل بینی پهن هستند. این امر معمولا با تغییر موقعیت دادن استخوان هایی که باعث تشکیل پل بینی شده اند، انجام می شود.
  • شکستن استخوان : پهن بودن پل بینی به دلیل ضخامت زیاد استخوان بینی می باشد، این پهنا با روش استئوتومی درمان می شود. در این روش ساختار استخوان ها برش داده و شکسته می شوند در نتیجه استخوان ها به هم نزدیک و بینی کوچک می شود.

دوران بهبودی عمل بینی گوشتی

در بیشتر موارد عمل کردن بینی به صورت سرپایی انجام می گیرد به گونه ای که بیمار پس از تمام شدن جراحی بدون این که به بستری شدن نیاز داشته باشد از بیمارستان مرخص می شود. وجود درد و ناراحتی پس از ازبین رفتن اثر داروی بیهوشی امری طبیعی است و با مصرف داروهای مسکن این ناراحتی ها برطرف می شود. فیلم جراحی  کردن بینی گوشتی , عکس بینی استخوانی را با مراجعه به گالری سایت می توانید مشاهده کنید.

اقدامات قبل از انجام عمل بینی گوشتی ؟

  1. دو هفته قبل از این فرایند از مصرف داروهایی که موجب اختلال درانعقاد خون می شوند مانند آسپرین یا ایبو پروفن خودداری کنید، مصرف این داروها خونریزی حین عمل را افزایش می دهد.
  2. به مدت 2 هفته قبل و بعد از عمل از مصرف مشروبات الکی بپرهیزید.
  3. 2 هفته قبل و بعد از انجام پروسه جراحی از استعمال دخانیات، سیگار، قلیان و هرگونه مواد مخدر
  4. اجتناب کنید.
  5. شب قبل غذای سبک میل کنید و روز عمل ناشتا باشید.
  6. آزمایشات خون خود را حتما به همراه داشته باشید.
  7. شب قبل حتما استحمام کنید و روز عمل آرایش خود را کامل پاک کنید.
  8. به آقایان توصیه می شود که صورت خود را کامل اصلاح کنند.
  9. کسانی که از لنز استفاده می کنند قبل از عمل آن را از چشم خود خارج کنند.
  10. 1 الی 2 ساعت قبل از عمل با یک یا دو همراه به کلینیک مراجعه کنید.

اقدامات بعد از عمل بینی گوشتی

  1. پس از جراحی از خندیدن زیاد و حرکات ماهیچه های صورت خودداری کنید.
  2. برای رفع ورم و کمبودی به مدت 24 الی 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. برای درمان درد پس از عمل مسکن و داروهایی را که جراح بینی تجویز نموده است، مصرف کنید.
  4. از عطسه کردن بپرهیزید و در صورت اجبار با دهان باز عطسه کنید.
  5. به مدت چند هفته بعد از پروسه جراحی سر خود را با کمک چند بالش بالاتر از سطح بدن قرار بدهید.
  6. از فین کردن خودداری کنید.

نمونه کارهای جراحی زیبایی بینی دکتر محمدرضا سماواتی فرد