جراحی پولیپ بینی

در ابتدا قبل از این که به بحث درباره ی پولیپ بینی بپردازیم ، باید بدانید قبل از انجام هر عملی چه عمل های زیبایی بینی ( جراحی بینی ) چه عمل های درمانی، همانند پولیپ بینی ، انحراف بینی و … برای مشاهده ی بهترین نتیجه ی عمل ، دانستن یک سری نکات الزامی می باشد . به همین منظور شما می توانید قبل از اقدام به عمل یک جلسه به مشاوره رفته و یا در سایت های معتبر اطلاعات لازم را دریافت کنید. با انجام این کار بهترین کمک را به خود خواهید کرد ، تا در حین عمل و یا در پایان عمل دچار عارضه های احتمالی نشوید و یا این خطرات و عارضه ها را کم کنید . ادامه ی مقاله ی را با عنوان  پولیپ بینی ادامه خواهیم داد.

پولیپ بینی

نکاتی در رابطه پوليپ بینی :

پولیپ بینی توموری غیر سرطانی است که از محل غشاء مخاطی بینی و همچنین سینوس ها به طور غیر عادی رشد می کند و با ایجاد کردن حجم در مجرای بینی ، سبب مشکلات تنفسی می شود. علت به وجود آمدن پولیپ می تواند به عامل آلرژی و یا عفونت ها . همچنین بیماری نادر فیبروز کیستیک باشد. در ادامه ی مقاله از علت های به وجود آمدن پولیپ بینی و همچنین علائم آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

یک تا چها درصد افراد دچار پولیپ بینی هستند که این مشکل در آقایان شایع تر است که معمولاً به گونه ی برآمدگی گرد  یا بیضی در داخل بینی و یا در مخاط ناحیه ی استخوان پرویزنی بینی از بافت پوششی یا سینوس های فکی به وجود می آید.

علت به وجود آمدن پولیپ در بیشتر مواقع وجود آلرژی و یا عفونت موضعی می باشد. که این احتمال در بیماران دچار آسم ، آبریزش بینی آلرژیک 16 برابر افراد عادی است.

راه درمان پوليپ بيني :

علاوه بر درمان علامت ها و زمینه‌ هایی، برای کوچک کردن پولیپ بینی و کاهش التهاب از داروهای ضد التهاب علل خصوص کورتیکواستروئیدها استفاده می‌شود.

این داروها را هم بصورت موضعی و هم عمومی  می توان مورد استفاده قرار داد. حساسیت به برخی داروها همانند آسپرین که می‌تواند سبب پولیپ گردد بایستی کنترل شود.

در مواردی که درمان دارویی تاثیر گذار واقع نشود و پولیپ بزرگ باشد لازم است با روش جراحی برداشته شود، هرچند باوجود بیماری‌های زمینه‌ای امکان عود پولیپ زیاد است.

اقدامات قبل از جراحی پولیپ بینی

1. مشاوره با جراح :
    • در مورد سابقه پزشکی خود ، از جمله داروها ، آلرژی‌ ها و جراحی ‌های قبلی به جراح خود اطلاع دهید.• در مورد انتظارات خود از جراحی و سوالاتتان با جراح خود صحبت کنید.

• جراح شما ممکن است آزمایشاتی مانند سی ‌تی ‌اسکن یا ام ‌آر‌ آی را برای بررسی دقیق‌ تر پولیپ‌ ها و سینوس‌ های شما تجویز کند.

2. آمادگی‌ های قبل از عمل :
    مصرف برخی داروها را قطع کنید : جراح شما ممکن است به شما بگوید که مصرف برخی از داروها ، مانند آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را قبل از جراحی قطع کنید.• از سیگار کشیدن خودداری کنید : سیگار کشیدن می ‌تواند روند بهبودی بعد از جراحی را آهسته کند و خطر خونریزی را افزایش دهد. به طور کلی ، جراحان توصیه می ‌کنند که حداقل دو هفته قبل از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنید.

یک همراه داشته باشید : از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهید که شما را بعد از جراحی به خانه ببرد و در چند روز اول بعد از جراحی به شما کمک کند.

3. روز قبل از جراحی :
    • حمام کنید یا دوش بگیرید تا پوست شما تمیز باشد.• از آرایش کردن یا استفاده از لوسیون یا عطر خودداری کنید.

• لباس ‌های راحت و گشاد بپوشید.

• چیزی نخورید و ننوشید مگر اینکه جراح شما دستور دیگری داده باشد.

4. در روز جراحی :
    • در زمان تعیین شده در مطب جراح حاضر شوید.• داروهایی که جراح تجویز کرده است را با خود به همراه داشته باشید.

• اگر فردی عصبی هستید ، می ‌توانید با جراح خود در مورد تکنیک‌ های آرام ‌سازی صحبت کنید.