یکی از جراحی های زیبایی که این روز ها طرفداران زیادی پیدا کرده است، جراحی بینی است. برای این که به نتیجه دلخواه خود برسید باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را جدی بگیرید ، این مراقبت ها در نتیجه جراحی بسیار موثر است. جراحی زیبایی دماغ نه تنها موجب ایجاد زیبایی در ترکیب صورت می شود، بلکه بسیاری از مشکلات بینی را برطرف می کند، مشکلاتی نظیر قوز بینی و رفع انحراف بینی و ازبین بردن پولیپ بینی و غیره. این نکات مراقبتی به قدری مهم هستند که دکتر محمدرضا سماوتی فرد بهترین و متبحر ترین جراح بینی تهران سعی نموده اند طی این مقاله به آن ها اشاره کنند تا از به وجود آمدن مشکل در دوران نقاهت بیماران خود جلوگیری کنند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی مستقیما بعد از پروسه

بعد از اتمام این پروسه یکسری اتفاقات می افتد و اقداماتی وجود دارد ، که نیاز است به آنها اشاره کنیم. ما می خواهیم به این موارد بپردازیم و در ادامه آنها را برای شما شرح دهیم. مورد اول این است ، که شما یک آتل برای بینی خود دریافت می نمایید ، که باید تا مدتی از آن استفاده نمایید. در برخی موارد نیز نیازی به آتل نمی باشد و می توان با یک پوشش چسبی خیلی ساده مشکل را حل نمود و نیاز بینی را برطرف کرد. پزشکان اکثرا تا جای ممکن از قرار دادن پوشش های آزار دهنده در بینی شما در مراقبت های بعد از جراحی بینی خودداری می نمایند. با توجه به شرایط و نوع عمل شما بعد از جراحی مرخص می شوید یا یک شب را در بیمارستان بستری می مانید تا تحت نظر باشید و به ثبات کامل برسید. همچنین بعد از یک هفته دوباره به شما اطلاع داده می شود تا به پزشک مراجعه کنید. در این جلسه مراجعه به جراح روکش یا آتلی که برای شما قرار داده شده بود را باز می نمایند. لازم به ذکر است که اکثرا در خارج بینی علاقه به استفاده از بخیه ها حل شونده وجود دارد ؛ زیرا نیازی به باز شدن توسط پزشک در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی ندارند و خود بدون نیاز به هیچ کاری با گذشته چند هفته ناپدید می شوند و مشکلی نیز به وجود نمی آورند.

هفته اول و دوم مراقبت های بعد از جراحی بینی چگونه خواهد بود

در این دوره بعد از عمل بینی احساس شما مانند تجربه کردن یک سرما خوردگی شدید خواهد بود. همچنین شاهد کبودی ، ورم و بخیه های قابل مشاهده خواهید بود. به طور کلی در هفته های اول با سختی های بسیاری مواجه خواهید بود ، اما به مرور زمان بهبود پیدا می کنید. همچنین در هفته های اول مراقبت های پس از عمل بینی احساس در بسیار کم خواهد بود و کمتر رخ می دهد.

دوره ریکاوری و مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • در مرحله آخر عمل دماغ ، جراح محل برش ها را بخیه می زند. بخیه های مورد استفاده ، ممکن است جذبی یا غیرقابل جذب باشند. در صورت قابل جذب نبودن بخیه ها، حدوداً پس از یک هفته توسط جراح کشیده می شوند.
  • علاوه بر بخیه ، بینی پانسمان شده و برای کمک به دماغ در جهت سازگاری با فرم جدید خود ، یک اسپلینت بر روی آن قرار می گیرد. اسپلینت تقریباً بعد از یک هفته از روی دماغ برداشته می شود.
  • در صورتی که طی عمل زیبایی دماغ برای اعمال تغییرات ، استخوان بینی شکسته شود ، پس از عمل شدت ورم بیشتر خواهد بود و مشخصاً در این شرایط بینی به مراقبت بیشتری نیازمند است و میزان اهمیت مراقبت های بعد از جراحی بینی افزایش پیدا می کند.
  • زیر سوراخ های بینی ، به منظور جذب ترشحات خروجی از آن محل ، پدهای قطره ای شکل مخصوصی قرار می گیرند. پزشک نحوه تعویض آن را به شما آموزش می دهد.
  • ورم و کبودی بینی و اطراف چشم ، از اثرات جانبی رایج و طبیعی بعد از رینوپلاستی هستند. میزان زیادی از ورم باید پس از 3 الی 4 هفته برطرف شود. بروز درد بینی و سردرد از جمله مواردی است که ممکن است در طول دوره نقاهت تجربه کنید.
  • به دلیل پانسمان های روی بینی و تامپون و مخاط جمع شده درون بینی ، تا مدتی امر تنفس برایتان دشوار است. امکان دارد پوست نوک بینی و حتی نواحی اطراف لب بالایی برای مدتی بی حس باشند.
  • جراح بینی در راستای کمک به کاهش شدت موارد مذکور و کوتاه کردن دوره ریکاوری ، دستورالعملی مبنی بر مراقبت های بعد از جراحی بینی را در اختیارتان می گذارد.

نحوه فعالیت ها

خواب و استراحت کافی به بدن شما کمک می کند تا در کمترین زمان ریکاوری شود. به مدت چند روز تا چند هفته هنگام خوابیدن ، باید بر روی کمر دراز کشیده و با استفاده از 2 یا 3 بالش ، سر خود را بالاتر از بدن تان قرار دهید. این عمل در جهت کاهش ورم ایجاد شده و جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن بینی ، انجام می پذیرد. پس از رفع سردرد و سرگیجه احتمالی بعد از جراحی دماغ ، توصیه می شود به قدم زدن و پیاده روی سبکی بپردازید. این امر با بهسازی جریان خون در بدن ، مانع لخته شدن آن شده و ورم و کبودی را کاهش می دهد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینیمراقبت های بعد از جراحی بینی

 

یک رژیم غذایی مناسب و سالم را دنبال کنید!

یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که در تغذیه خود دقت کنید و از مواد خوراکی استفاده کنید که از تورم بینی شما و همچنین حرکت فک شما جلوگیری کند. ممکن است با خود بگوید که چه ارتباطی میان سبزیجات و روند بهبودی و کاهش تورم وجود دارد ؟ باید بگویم در واقع رعایت یک رژیم غذایی بعد از عمل دماغ ، می تواند به شما کمک کند تا با رساندن مواد غذایی مغذی و انرژی زا برای بهبودی ، این روند را بهتر کنید. پروتئین یکی از مهم ترین فاکتور های سازنده پوست ، ماهیچه ، غضروف و خون محسوب می شود. رژیم غذایی متشکل از مغز ها ، گوشت ، تخم مرغ ، ماهی ، ماست و یا سایر مواد غذایی حاوی پروتئین به بدن شما کمک می کند تا بافت های آسیب دیده در داخل و اطراف بینی بازسازی شوند. مطمئنا دوست دارید تا مطمئن شوید که ویتامین های کافی را در رژیم غذایی خود قرار داده اید و می توانید آن ها را دریافت کنید برای اینکار بهتر است بدانید که در هر ماده غذایی چه ویتامینی وجود دارد به عنوان برای دریافت ویتامین های مانند A و C معمولا باید سبزیجات تیره و برگ دار مانند اسفناج یا کلم مصرف کنید. این نوع ویتامین ها نوعی سپر ایمنی در مقابل عفونت های بعد از عمل زیبایی بینی هستند و یک تقویت کننده سیستم ایمنی عالی و مطمئن محسوب می گردند. ویتامین C نقش بسیار مهمی در بازسازی کلاژن دارد که برای دریافت آن می توانید مرکبات ، جوانه و بروکسل و کلم بروکلی مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید این رژیم غذایی باید چندین هفته بعد از عمل زیبایی بینی رعایت شود چرا که در هفته های ابتدای شما نباید خوراکی های سفت و جویدنی مصرف کنید.

مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • مراقبت از محل برش ها

بعد از برداشت پانسمان و کشیدن بخیه ها ، می توانید با آب و صابون آنتی باکتریال ، محل جراحت ها را به آرامی شستشو دهید. سپس با استفاده از یک حوله نرم و بهداشتی و با ضربات بسیار آرام ، آن ناحیه را خشک کنید. به هیچ عنوان محل برش ها را مالش ندهید.

  • داروهای مصرفی

یکی دیگر از نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، استفاده از دارو های تجویزی و دقت در دارو های مصرفی می باشد. چنانچه پیش از عمل داروهای خاصی را مصرف می کردید ، برای استفاده مجدد آن ها بعد از رینوپلاستی می بایست با جراح خود مشورت کنید. ایشان جهت کنترل و تسکین درد ، برایتان داروهای مسکن تجویز نموده که می توانید طبق دستور او مصرف نمایید. همچنین جهت جلوگیری از بروز عفونت در محل برش ها ، از سوی پزشک داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود. لازم است دوره مصرفی این داروها را مطابق با گفته ایشان تکمیل نمایید. به طور کلی بدون اطلاع پزشک هیچ دارویی را مصرف نکنید.

  • استفاده از کرم ضد آفتاب 

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی بینی که بسیار مهم تلقی می شود ، استفاده از کرم ضد آفتاب می باشد. پس از رینوپلاستی ، پوست بینی بسیار حساس می شود. بدین نحو نباید به طور مستقیم و به مدت طولانی در معرض اشعه های خورشید قرار بگیرید. در شرایطی که مجبور به خروج از منزل بودید ، باید برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تغییر رنگ پوست بینی ، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • به مدت 12 ساعت از کمپرس سرد بر روی بینی و اطراف چشم ها استفاده شود.
  • در روز های ابتدایی از خندیدن های شدید و صحبت کردن های زیاد پرهیز کنید.
  • از غذاهایی که به جویدن نیازدارند مانند هویج و استیک و غیره برای 24 ساعت استفاده نکنید.
  • تا زمان شکل گیری بینی، در محل هایی که جمعیت زیاد است قرار نگیرید.
  • طبق گفته های بهترین جراح بینی تهران برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی نیاز است تا در روز های ابتدایی برای بیدار شدن از کسی کمک بگیرید، زیرا امکان دارد دچار سرگیجه شوید.
  • به منظور استراحت کردن از چند بالشت استفاده کنید، به صورتی که سرتان بالاتر از پاهایتان باشد.
  • جهت مسواک زدن ، از مسواک های نرم استفاده کنید.
  •  راحتی در تعویض لباس، سعی کنید از لباس های دکمه دار استفاده کنید.
  • به هیچ وجه تخلیه ی ترشحات بینی را با فین کردن آن هم با شدت انجام ندهید.
  • امکان دارد در هفته های ابتدایی بینی شما خشک شود و تنفس را برای شما مشکل ساز کند، به همین دلیل توصیه می شود در روز از محلول سرم نمک استفاده شود.
  • همچنین در دوره نقاهت و مراقبت های بعد از رینوپلاستی ، تا 2 ماه نباید به هیچ عنوان از عینک آفتابی یا عینک طبی استفاده کنید، اگر نیاز بود می توانید از لنز کمک بگیرید.
  • در ماه های ابتدایی تا جایی که امکان دارد زیر نور آفتاب یا محل های گرم مانند سونا و … خودداری کنید، گرما موجب تورم بافت ها می شود.
  • سیگار مصرف نکنید و از افرادی سیگاری برای مدتی دوری کنید.
  • 6 هفته کارهای سنگین انجام ندهید.
  • چسبی که بر روی بینی شما زده می شود را تا جایی که می توانید خشک نگه دارید، زیرا این چسب ها موجب کم شدن تورم و همچنین چسبیدن پوست بینی به اسکلت بینی می شود.
  • بینی چند هفته بی حس است و این بی حسی در نوک بینی بیشتر است.

چنانچه قصد عمل کردن بینی خود را دارید ، با مراجعه به دکتر سماواتی فرد بهترین جراح بینی تهران ، به نتیجه دلخواه تان خواهید رسید.

 

 

مطالعه یا کار با کامپوتر بعد از عمل دماغ به چه شکل است؟

در صورتی که علاقه مند به مطالعه کردن کتاب می باشید یا نویسنده هستید و حتما باید دست به قلم باشید یا دانشجو هستید و نیاز دارید مطالعه کنید. بهتر است تا بازه زمانی 2 هفته بعد از انجام رینوپلاستی صبر کنید یا برای مطالعه می توانید سطح کتاب خود را بالاتر از سطح سر خود قرار دهید. تا به هیچ وجه پایین انداختن سر بعد از انجام عمل زیبایی بینی باعث بروز عوارض جانبی بسیار زیاد نشود. اما با گذشت 2 هفته بعد برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی شما دیگر مانعی برای پایین انداختن سر خود ندارید. در صورتی که نیاز به استفاده از کامپیوتر یا انجام کار های کامپیوتری دارید ، به هیچ عنوان در بازه 2 هفته اول بعد از عمل این کار را نکنید. برای انجام این کار می توانید سطح مانیتور کامپیوتر یا لپ تاپ خود را مماس با صورت خود قرار دهید تا به هیچ عنوان پایین انداختن سر بعد از عمل باعث بروز عوارض جانبی در شما نشود. در غیر این صورت ممکن است با ایجاد فشار به بینی خود بر اثر خم کردن سر خود به نتیجه دلخواه و مورد نظر خود دست پیدا نکنید. با گذشت 2 هفته دیگر ، هیچ گونه مانعی برای پایین انداختن سر ندارید. البته در این خصوص نیز باید با پزشک خود صحبت کنید.

قطعا برای اینکه نتیجه بهتری از عمل بینی خود و دوران نقاهت خود دریافت کنید ، باید تحت نظر پزشکان حاذق و متخصصین مجرب و متبحری عمل زیبایی بینی را به سرانجام برسانید. این متخصصین با اطلاعات گسترده و مهارت کافی که دارند می توانند به شما در این زمینه کمک کنند و با ذکر نکات مراقبتی اساسی از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنند.