عمل جراحی بینی در دوران بارداری

جراحی بینی در دوران بارداری : جراحی بینی از پرطرفدار ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک به شمار می آید . افرادی که قصد انجام عمل جراحی بینی دارند عموما به دو گروه تقسیم می شوند .

گروه اول افرادی که دچار مشکل در بافت بینی و راه های تنفسی خود می باشند لذا به انجام جراحی بینی نیاز دارند و گروه دوم افرادی که دچار مشکلات در بافت بینی خود نیستند و صرفا به منظور ایجاد زیبایی بیشتر اقدام به انجام جراحی بینی می کنند .

به علت استقبال بیشتر خانم ها برای انجام عمل جراحی بینی معمولا سوال هایی برای آن ها پیش می آید . یکی از این سوال ها که در بین خانم ها متاهل پیش می آید این است که جراحی بینی در دوران بارداری امکان پذیر است یا خیر .

جراحی بینی در دوران بارداری

آیا جراحـی بینی در دوران بارداری امکانپذیر است ؟

در جواب این سوال باید گفت که در دوران بارداری به منظور جلوگیری از عوارض جراحی انجام هرگونه اعمال جراحی ممنوع است و جراحی بینی نیز از آن مستثنی نیست .

به طور معمول دارو هایی که برای بیهوشی استفاده می شود و پانسمانی که بعد از جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد موجب نرسیدن اکسیژن کافی به جنین می شود .

توصیه می گردد که عمل جراحی بینی 6 ماه تا یک سال بعد از دوران بارداری انجام شود زیرا در صورتی که قبل از دوران بارداری ، عمل جراحی بینی انجام دهند به دلیل نزدیکی به زمان بارداری تورم بارداری نیز به تورم ناشی از عمل جراحی اضافه می شود و بینی بیش از حد بزرگ به نظر خواهد آمد و همچنین علاوه بر زیبایی بیمار دچار مشکلات تنفسی می گردد .

در ضمن اگر فردی پس از دوران بارداری و دوران شیردهی عمل بینی انجام دهد باید تا 48 ساعت از شیر دادن به نوزاد خودداری کند تا اثر دارو های مصرف شده و استرس ها از وی خارج گردد .

جراحی بینی در دوران بارداری

سوالات مرتبط با جراحی بینی و بارداری

  • زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی چه زمانی است؟

تا زمانی که بیمار ، دوران نقاهت را سپری می کند بهتر است اقدامی جهت بارداری صورت نگیرد .

به طور معمول پس از گذشت 2 الی 3 ماه ، بانوان می توانند برای بارداری اقدام نمایند.

  • آیا بارداری بر فرم بینی جراحی شده تاثیر می گذارد؟

بینی جراحی شده نیز مانند تمام اجزای دیگر بدن در طی دوره بارداری دچار تورم می شود ولی این تورم همیشگی نیست و پس از دوران زایمان از بین می رود.

در نتیجه ورم بینی در طی دوره بارداری امری طبیعی است ولی جای نگرانی ندارد زیرا بعد از زایمان، فرم بینی جراحی شده کاملاً مانند قبل از بارداری می شود.

  • جراحی بینی محدودیت در نحوه زایمان ایجاد می کند؟

خیر، جراحی زیبایی بینی ارتباطی با نحوه زایمان ندارد و خانمی که رینوپلاستی انجام داده است ، می تواند طبق خواسته خود و تایید پزشک زنان و زایمان اقدام به زایمان طبیعی یا سزارین نماید.

  • شیردهی بعد از عمل بینی امکانپذیر است؟

تاثیر داروهای بیهوشی در شیر مادر تا چندین ساعت ماندگار است و نیاز است بانوان پس از جراحی بینی ، شیرخود را بدوشند و 1 الی 2 بار شیر دوشیده شده را دور بریزند و سپس به روند طبیعی شیردهی نوزاد خود ادامه دهند.