گرافت گذاری در رینوپلاستی چیست؟

جراحی رینوپلاستی ( جراحی زیبایی بینی ) جزو شایع ترین و رایج ترین اعمال جراحی زیبایی بینی به حساب می آید که به منظور داشتن ظاهری زیبا انجام می شود . همچنین در کنار ایجاد تناسب در خود بینی ارتباطی متناسب بین بینی و سایر اجزای صورت نیز ایجاد می شود . گرافت گذاری در رینوپلاستی نیز گاهی جهت استحکام بخشیدن به اسکلت یا پر کردن فرو رفتگی ها یا برای اصلاح کجی بینی به کار برده می شود .

گرافت گذاری در رینوپلاستی

گرافت گذاری در رینوپلاستی برای دست یابی به بهترین نتیجه اهمیت بالایی دارد که هم در روش بسته و هم در روش باز مورد استفاده قرار می گیرد .در ذیل انواع گرافت گذاری در رینوپلاستی را ذکر خواهیم نمود :

اتوگرافت :

این نوع گرافت را از بدن خود بیمار تهیه می کنند که منبع اصلیشان تیغه ی بینی می باشد . به منظور تهیه ی این گرافت از غضروف تیغه ی بینی ، غضروف لاله ی گوش و غضروف های دنده استفاده می شود و به این علت که غضروف بینی از همان محل برداشته می شود مناسب ترین نوع گرافت به شمار می آید .

هوموگرافت :

اگر گرافت مورد نیاز از بدن فرد دیگری برداشت شود ، به آن نوع هوموگرافت گفته می شود . به دلیل اینکه امکان منتقل شدن بیماری به وسیله ی این گرافت ها وجود دارد لذا بندرت از آن ها استفاده می گردد .

هتروگرافت :

مواقعی که گرافت مورد نیاز از حیوان برداشت شود ، هترو گرافت گفته می شود . این نوع گرافت در قسمت های مختلف بدن همچون دریچه ی قلب استفاده می شوند اما به دلیل جذب شدن ، در بینی به کار برده نمی شوند .

زنوگرافت :

به مواد مصنوعی زنوگرافت گفته می شود . این نوع گرافت ها را می توان از مواد پلاستیکی همچون سیلیکون یا سایلاستیک و یا انواع ژل ها تهیه نمود . از جمله مزایای این نوع را می توان آماده بودن ، آسان بودن کارگزاری و همیشگی بودن آن ها را نام برد و عیبی که دارند این است که امکان دارد دفع شوند و یا عفونت کنند .